TBR-jar!

Til jul i år var jeg så heldig å få masse bøker. En del hadde jeg ønsket meg, mens andre hadde jeg aldri hørt om. Uansett ble jeg kjempeglad, for ikke mye er så fint som å ha masse bøker man kan glede seg til å lese. Allikevel oppsto det samtidig noen problemer da jeg fikk dem. For det første måtte jeg flytte alle Donaldpocketene mine ut av bokhylla for å gjøre plass (ta det med ro, jeg kastet dem ikke, men flyttet dem til en annen hylle). Det andre problemet var at jeg ikke hadde peiling på hvilken rekkefølge jeg ville lese dem i! Derfor fikk jeg den supre ideen å lage meg en ”TBR-jar”.

tbrjr

”TBR-jar?” spør du deg kanskje. Jo, nå skal du høre. Dette er et begrep mye brukt på internett og BookTube blant bokentusiaster. TBR står for ”to be read”, og jar betyr enkelt og greit ”krukke”. Kort sagt er dette altså en krukke, eller et glass, med lapper med titler på bøker du skal lese. Det varierer hvordan folk bruker sine TBR-jars. Noen velger å trekke f. eks. én bok per måned som de leser i tillegg til andre de velger fritt, andre trekker når de får dårlig samvittighet for alt de har hatt liggende lenge, eller de bare trekker en når de føler for det. Selv har jeg ikke helt bestemt meg for akkurat hvordan jeg vil bruke den ennå, så langt har jeg trukket hver gang har skullet begynne på en ny bok, men jeg liker konseptet uansett!

Når jeg først gjør ting som dette, liker jeg å gjøre dem ordentlig, så da jeg skulle lage min TBR-jar, ville jeg at den skulle være litt fin. Jeg brukte til og med fancy rød og hvit hyssing! Må si jeg ble ganske fornøyd med den, altså. I går ble jeg ferdig med å lese Little Women, så da var det på tide å trekke igjen! Her ser dere en demonstrasjon av hvordan dette foregår:

trekkresultat

Resultatet av trekningen ble Station Eleven av Emily St. John Mandel. Jeg vet ikke egentlig noe om den, så det skal bli spennende! Hvem vet, kanskje det kommer en anmeldelse når jeg er ferdig?

Kommentar